Sprawdzanie wtryskiwaczy w silnikach diesela

Wysokoprężne silniki diesela stosowane są w kilku milionach pojazdów na całym świecie. Uważane są one za bardzo ekonomiczne i trwałe pod warunkiem, że na bieżąco dokonuje się kontroli wtryskiwaczy. Należą one do hydraulicznego systemu wtrysku paliwa, którego zadaniem jest podanie odpowiedniej dawki paliwa do silnika.

Testowanie wtryskiwaczy w aucie

tester wtryskiwaczyWtryski występują w dwóch konfiguracjach: bezpośredniej i pośredniej. Ma to duży wpływ na działanie pojazdu, ponieważ zapchane wtryski prowadzą do większego zużycia paliwa oraz utraty mocy. Każdemu kierowcy zależy na sprawności samochodu, dlatego raz do roku należy dokonywać przeglądu wtryskiwaczy, by zapobiec całkowitej wymianie. Kiedy samochód z silnikiem diesela daje niepokojące sygnały – pojawiają się problemy z uruchamianiem, zużywa znacznie więcej paliwa, czy wydaje głośniejsze dźwięki podczas jazdy należy jak najszybciej udać się na kontrolę. Taki zabieg wykonywany jest w specjalnych serwisach przez wykwalifikowanych pracowników. Wykorzystują oni tester wtryskiwaczy bądź próbnik, jednak oba urządzenia służą do sprawdzenia szczelności oraz ciśnienia. Pomiar przepływu powrotnego wykonuje się w prosty sposób, pod warunkiem, że posiada się przeznaczone do tego urządzenia.

tester wtryskiwaczyAby wykonać badanie trzeba odpowiednio przygotować wtryski i sprzęt. Najpierw wyciąga się wtryskiwacze z pojazdu, ponieważ badanie wykonuje się poza samochodem. Do testera mocuje się specjalną rączkę i zabezpiecza zawleczką. Pojemnik napełniany jest olejem napędowym i szczelnie zamykany, by podczas pomiarów nic nie wydostało się na zewnątrz. Dokręca się odpowiednią rączkę i montuje do niej wtryskiwacz. Kiedy wszystko jest gotowe wystarczy pompować rączkę i sprawdzać odczyty ukazujące się na ciśnieniomierzu. Nie jest to wcale takie proste, jak się może każdemu wydawać. Znacznie lepiej powierzyć swój samochód profesjonalistom i uzyskać prawidłowe wyniki, niż samemu w warunkach domowych próbować przeprowadzać badania. Koszt takiej usługi wynosi około 30 zł, dlatego kiedy tylko pojawią się pierwsze objawy zatkanych wtrysków należy niezwłocznie udać się do serwisu. Klienci często nie są zorientowani, że wtryski, w zależności od typu samochodu, mogą kosztować od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Poza tym po oczyszczeniu i regeneracji w stacji diagnostycznej otrzymuje się roczną gwarancję na wykonane usługi. By uniknąć wszelkich problemów najlepiej trzymać się zasady corocznego przeglądu. Nie jest to duży wydatek, zwłaszcza porównując ceny rynkowe nowych wtryskiwaczy.